کیو آر کد یا بارکد دو بعدی چیست؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1402
بازدید : 214
نویسنده : chabok

کد QR یا بارکد دو بعدی چیست؟

بدون شک بارکدهای مربعی را روی کاتالوگ های تبلیغاتی، بسته های پستی، منوی رستوران ها و فاکتورها دیده اید. این مربع های سیاه و سفید یا کدهای QR توسط دوربین تبلت یا گوشی هوشمند اسکن می شوند و به اطلاعاتی تبدیل می شوند که به فعالیت های روزانه شما سرعت می بخشد. در این مقاله بارکد دو بعدی یا QR جامع، انواع و کاربردهای آن در زندگی روزمره را معرفی کرده ایم. پس با ما همراه باشید تا با مزایای استفاده از این فناوری بیشتر آشنا شوید.

بارکد یا کد QR دو بعدی چیست؟

کد QR نوعی بارکد ماتریسی است که در سال 1994 توسط شرکت ژاپنی Denso Wave اختراع شد. کد QR یک دستگاه نوری قابل خواندن توسط ماشین است که می تواند حاوی اطلاعاتی در مورد یک مورد مرتبط باشد. به عبارت دیگر، یک کد قابل خواندن توسط ماشین متشکل از یک سری کاراکتر سیاه و سفید است که معمولاً برای ذخیره URL ها یا سایر اطلاعاتی که باید توسط دوربین گوشی خوانده شود، استفاده می شود.

کد QR (کد پاسخ سریع) یک بارکد است که می تواند اسکن شود و به راحتی توسط دستگاه های اسکن دیجیتال و گوشی های هوشمند خوانده شود. بارکدهای دو بعدی داده ها را به صورت مجموعه ای از پیکسل ها در یک شبکه مربع ذخیره می کنند. یک شرکت ژاپنی به نام Denso Wave، یکی از زیرمجموعه های تویوتا، اولین کد QR را در سال 1994 با هدف دستیابی به روشی دقیق تر برای ردیابی خودروها و قطعات ساخته شده اختراع کرد. سرانجام، Denso Wave کد QR خود را در دسترس عموم قرار داد و اعلام کرد که از پتنت خود استفاده نمی کند. به این معنا که هرکسی می تواند کد خود را با این فناوری ایجاد کند.

بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR گونه ای از بارکدهای سنتی تک بعدی هستند. این کدها می توانند اطلاعاتی شامل 7000 رقم و 4000 کاراکتر مانند علائم نگارشی و کاراکترهای خاص را ذخیره کنند. اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا آدرس اینترنتی نیز به راحتی در این شماره ها یافت می شود.

دوربین های گوشی های هوشمند به راحتی می توانند این کدها را اسکن کنند و به شما امکان دسترسی به داده های ذخیره شده در آنها را بدهند. اگر گوشی شما این ویژگی را ندارد، می‌توانید با مراجعه به Google Play برنامه‌های مختلفی را برای اسکن این نوع کدها پیدا کنید.

انواع کدهای QR (کدهای QR) از نظر طراحی و عملکرد

کدهای QR از نظر طراحی و عملکرد بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام عمدتا به دو نوع استاتیک و پویا تقسیم می شوند.

Ramsay Static QR

اطلاعات ذخیره شده در کد استاتیک به هیچ وجه قابل تغییر یا اصلاح نیستند. به همین دلیل، آنها برای ذخیره داده های استاتیک ایده آل هستند. اطلاعاتی مانند گذرواژه‌های Wi-Fi، شماره‌های شغلی کارمندان یا کدهای فرمان را نمی‌توان تغییر داد و کدهای دسته‌ای برای رویدادها تولید می‌شوند، نمونه‌هایی از پیاده‌سازی کدهای دو بعدی در دنیای امروز.

خوبی این کدها این است که منقضی نمی شوند. بنابراین، پس از ذخیره داده ها و تنظیم محتوا، کار شما انجام می شود. اگر قصد دارید دائما اطلاعات خود را تغییر داده و به روز کنید، بهتر است کد پویا را انتخاب کنید.

کدهای QR پویا

با استفاده از کدهای پویا این قابلیت را دارید که در زمان مورد نظر تغییرات لازم را در داده های خود اعمال کنید. دلیل این امر این است که اطلاعات موجود در یک کد دو بعدی در خود کد ذخیره نمی شود و با اسکن کد، مخاطبان شما به URL تعریف شده در آن هدایت می شوند. به عنوان مثال، یک رستوران می تواند مشتریان خود را با استفاده از کدهای پویا به منوی وب سایت خود هدایت کند. یکی از مزایای خوب این کدها عدم دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران است. زمان، مکان و دستگاه مورد استفاده تنها اطلاعاتی هستند که در هر اسکن مشاهده و مشاهده می شوند.

انواع کد QR (کد QR) از دیدگاه برنامه

انواع کد QR را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد. به عبارت دیگر، هر یک از این نمادها کارکردهای خاصی دارند که به کارکردهای خاصی منجر می شوند.

میکرو کد QR

این کدها در اندازه های مختلف موجود هستند، کاربردهای محدودی دارند. بنابراین هر اسکنر نمی تواند داده های ذخیره شده در آنها را استخراج کند. کوچکترین میکروکد دو بعدی یک ماژول 11x11 است که حداکثر 21 کاراکتر الفبایی عددی را رمزگذاری می کند.

کد QR میکرو

کد QR مدل 1

این نوع کد دو بعدی نمونه اولیه Micro QR و Model 1 است که تا 468 بایت داده را ذخیره می کند و 707 کاراکتر الفبایی عددی را رمزگذاری می کند.

الگوی کدهای QR 2

کد QR نمونه 2 بهبود یافته نمونه 1 است و تراکم داده های بیشتری از آن دارد. این نوع کد دو بعدی که تا 4296 کاراکتر را در خود جای می دهد، حروف عددی، پرکاربردترین کد دو بعدی است.

کد IQR

IQR یک کد ماتریسی دو بعدی است که می تواند حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره کند. تعداد کاراکترهای قابل ذخیره در بزرگترین ماژول این کد (422x422) 40000 کاراکتر عددی است. در مواردی که فضا مشکل دارد، این کدها به اشکال مختلف مستطیلی یا مربعی ایجاد می شوند.

kir leper

SYAR هوتو

کدهای Secure Rapid Response یا کدهای SQR بارکدهای دو بعدی با تراکم اطلاعات بالا هستند. به دلیل امنیت بالای آنها؛ این کدها برای ذخیره داده های شخصی استفاده می شوند و هیچ اسکنر نمی تواند داده های موجود در آنها را بازیابی کند.

کد QR چارچوب

این نوع کد QR یک کد با یک قاب قابل ویرایش است که می تواند حاوی داده های بزرگتر مانند گرافیک، تصاویر یا عکس باشد.

کدهای QR یا بارکدهای دو بعدی چگونه کار می کنند

کدهای QR از مربع‌های سیاهی تشکیل شده‌اند که در یک شبکه یا ماتریس روی پس‌زمینه سفید مرتب شده‌اند. هنگامی که کد دو بعدی توسط اسکنرها اسکن می شود، الگوی منحصر به فرد موجود در آن به داده های قابل خواندن انسان تبدیل می شود. در واقع اسکنرها اطلاعات را از قالب های ماتریس استخراج می کنند و در اینجا می توانید به وب سایت مورد نظر بروید، به آدرس ایمیل ذخیره شده در کد دسترسی پیدا کنید یا اطلاعاتی در مورد محصول به دست آورید.

رجوع به مقاله: https://avafarhang.com/what-is-qr-code/




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خبر و آدرس chabokmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com